Podróże Arte i Senso terapeutyczne
Mózg najlepiej rozwija się, gdy jest w dobrym humorze. Nowe połączenia neuronalne powstają pod wpływem pozytywnych emocji. Najlepsze zajęcia to te, na których dobrze bawią zarówno uczestnicy, jak i prowadzący. Mózg każdego dziecka to wszechświat pełen potencjału. Co lubi mózg? Lubi humor, ruch, kreatywność i dziwne rzeczy. Dziś w ramach podróży Arte i Senso terapeutycznych dostarczyliśmy to wszystko w formie
- Sensoryka (dotyk i zmysły)
- Neuronauka (mnemotechniki pamięci)
- Ruch (choreoterapia)
Dzięki rozgrzewce senso motorycznej goniliśmy i zdobywaliśmy ogony tygrysie. Kto był to wie jakie emocje nam towarzyszyły. Dostarczaliśmy dzienną dawkę ruchu i humoru.
Ćwiczenia kreatywne, pamięciowe i na spostrzegawczość to był już wyższy poziom do zdobycia.
Ćwiczenia koordynacyjne i relaksacyjne na zakończenie podróży okazały się wytchnieniem dla naszego organizmu. Ćwiczenie kreatywne. Twórcze myślenie, to doskonała rozgrzewka dla mózgu przed zadaniami pamięciowymi i uważnościowymi. Ćwiczenia otwierają na nowe możliwości, uczą niestandardowych rozwiązań, pobudzają do pracy, inspirują, ułatwiają zapamiętywanie.
Ćwiczenie pamięci, uwagi lub spostrzegawczości. Wiele zadań pamięciowych wymaga także uwagi i spostrzegawczości. Wiele ćwiczeń zawiera wszystkie te elementy, które wzajemnie się przeplatają. Podczas tej części korzystaliśmy z sensogimnastycznych kart pracy w ruchu.
Ćwiczenia koordynacyjne. To część zajęć, gdzie uruchamiamy pracę zarówno prawej jak i lewej półkuli mózgu, integrujemy je i uczymy współpracować. W tej części zastosowaliśmy metodą małych kroków i stopniowania trudności.
Relaksacja. Zakończenie zajęć to czas, aby zebrane przez mózg informacje mogły się zakodować i przetworzyć. Wyciszenie to odpoczynek dla uczestników i dla ich układu nerwowego. Relaksacje uzupełniliśmy ćwiczeniami oddechowym.
I te wstążki gimnastyczne zrobiły całą robotę. Po raz pierwszy w rękach tej 10 uczestników, a słuchały się jakby były już od dawna w ruchu.
Metoda małych kroków. Warto rozpocząć prowadzenie zajęć od prostych zabaw i ćwiczeń i stopniowo podnosić poprzeczkę. Nawet najtrudniejsze zadanie jest możliwe do wykonania, jeśli zostanie rozłożone na mniejsze części.
Radosna i pozytywna atmosfera. Mózg najlepiej rozwija się, gdy jest w dobrym humorze. Nowe połączenia neuronalne powstają pod wpływem pozytywnych emocji. Najlepsze zajęcia to te, na których dobrze bawią zarówno uczestnicy, jak i prowadzący.
Sukces. Motywacja wymaga sukcesów, które mobilizują do dalszej pracy. Staram się zaplanować zajęcia tak, aby co jakiś czas każdy uczestnik mógł doświadczyć zwycięstwa, powodzenia i dumy. Dzięki temu uwolni się dopamina, która będzie się domagać dalszych osiągnięć. Ważne jest przeplatanie zadań łatwych i lubianych przez dziecko z trudnymi.