OCENIANIE PROCENTOWE

OCENIANIE PROCENTOWE

UDOSTĘPNIJ

Wprowadzenie oceniania procentowego, opartego na filozofii oceniania kształtującego, niesie za sobą wiele korzyści, które można dostrzec zarówno w indywidualnym rozwoju uczniów, jak i w efektywności całego procesu edukacyjnego. Kluczowe założenia tego podejścia opierają się na samorozwoju, autorefleksji i samoocenie, co sprzyja bardziej świadomej i zaangażowanej nauce.

1. Skupienie na samorozwoju

Filozofia oceniania kształtującego, która leży u podstaw wprowadzenia ocen procentowych, zachęca uczniów do koncentrowania się na stopniowym doskonaleniu swoich umiejętności. Zamiast porównywać się z innymi, uczniowie skupiają się na indywidualnym postępie. Każdy dodatkowy procent, nawet niewielki przyrost – np. wynik 55%, a następnie 57% – jest traktowany jako osobisty sukces, co buduje wiarę we własne możliwości i motywuje do dalszej pracy.

2. Zwiększona motywacja uczniów

Wielu uczniów potwierdza, że nowe podejście do oceniania wywołuje u nich większą motywację do nauki. Dzięki procentowemu ocenianiu, które uwzględnia postępy na mniejszych etapach, uczniowie widzą, że ich wysiłki przynoszą konkretne rezultaty, co zwiększa zaangażowanie. Zamiast czuć presję związaną z uzyskaniem konkretnej oceny (np. 5 czy 6), uczniowie mają okazję dostrzec, jak systematyczna praca prowadzi do postępów na poziomie procentowym.

3. Lepsze zrozumienie postępów i wytyczne do dalszej nauki

W ramach oceniania procentowego, uczniowie nie otrzymują tradycyjnych ocen cząstkowych. Zamiast tego każdy test jest oceniany procentowo, a sprawdziany są dodatkowo opisywane. Opisowa forma informacji zwrotnej pozwala uczniom lepiej zrozumieć swoje mocne i słabe strony oraz daje konkretne wskazówki, nad czym powinni pracować, aby poprawić swoje wyniki. Takie podejście pozwala uczniom z większą świadomością i z precyzją planować swoją naukę.

4. Indywidualne podejście do ucznia

Kluczowym aspektem oceniania procentowego jest indywidualne podejście do każdego ucznia. Zamiast skupiać się na narzucaniu jednej miary sukcesu dla wszystkich, nauczyciele mogą dostosować swoje metody nauczania do potrzeb i możliwości konkretnego ucznia. Choć wymaga to od nauczycieli większego zaangażowania i dodatkowej pracy, to może znacząco poprawić efektywność nauczania, ponieważ uwzględnia zróżnicowane predyspozycje uczniów.

5. Dostosowanie do współczesnych realiów

Jak podkreśla dyrektor szkoły Pani Justyna Kołowajtys, wprowadzenie oceniania procentowego jest próbą dostosowania się do współczesnych realiów, w których nowoczesne technologie i multimedia odgrywają kluczową rolę w życiu młodych ludzi. System procentowy, w połączeniu z opisową formą oceniania, daje uczniom większą kontrolę nad procesem nauki i lepiej odpowiada na potrzeby pokolenia wychowanego w cyfrowym świecie, gdzie precyzyjna i natychmiastowa informacja zwrotna jest powszechna.

6. Perspektywy rozwoju metody

Chociaż ocenianie procentowe spotyka się z różnymi opiniami, eksperymentalne podejście przynosi już pozytywne efekty. Dzięki niemu uczniowie uczą się traktować naukę jako proces ciągłego doskonalenia, a nie wyścig o najlepsze oceny. Długofalowo, takie podejście może sprzyjać budowaniu umiejętności samodzielnej nauki i krytycznego myślenia, które są kluczowe w dorosłym życiu.

Podsumowując, ocenianie procentowe, w połączeniu z ocenianiem kształtującym, stwarza nowe możliwości rozwoju zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Uczniowie nie tylko widzą swoje postępy w sposób bardziej przejrzysty, ale również uczą się odpowiedzialności za własną naukę, co jest kluczowe dla ich przyszłego sukcesu.

Skip to content